Statystyki

  • Odwiedziło nas: 743878
  • Do końca roku: 288 dni
  • Do wakacji: 99 dni

Charakterystyka dziecka w wieku przedszkolnym - 4-latek

 


Charakterystyka dziecka w wieku przedszkolnym-4-latek

Dziecko 4-letnie jest bardzo zwinne, zręczne, porusza się pewnie i swobodnie. Dzieci w tym wieku są już bardzo samodzielne, zaradne. Łatwo przystosowują się do życia społecznego w grupie rówieśniczej. Podejmowana przez nich działalność zabawowa jest prosta i krótkotrwała, ponieważ nie potrafią jeszcze koncentrować uwagi przez dłuższy okres czasu, szybko zmieniają przedmiot zainteresowania. Chętnie biorą udział w zabawach zespołowych, ale często popadają w konflikty z rówieśnikami. Jest to etap, w którym istotną rolę odgrywa gra symboliczna, grupowa, wymagająca współdziałania. Chcą aby inni towarzyszyli im w zabawie. W zabawach przyswajają sobie role znane im z życia rodzinnego, powiązane z własnym doświadczeniem. Charakteryzuje ich duża wrażliwość, niestałość nastrojów, zmienność uczuć, a nierzadko egocentryzm. W toku działania 4-latka pojawiają się początki wyobraźni twórczej. Uzewnętrznia się ona w prostych rysunkach, którym dziecko nadaje określone znaczenia. W tym wieku dominuje myślenie konkretno-wyobrażeniowe. Mowa jest prawdziwym środkiem komunikacji, a ich wypowiedzi są coraz bardziej dokładniejsze, zrozumiałe dla otoczenia i rozbudowane. Dzieci w tym wieku potrafią mówić bez ustanku, opowiadając historie, mieszają rzeczywistość z fikcją. Jest to etap bogaty z punktu widzenia wyobraźni. Podobają im się opowiadania, zwłaszcza te fantastyczne, które następnie mogą odtwarzać za każdym razem dodając jakiś szczegół. Bardzo dużo zadają pytań, w ten sposób zdobywają wiedzę . Pytanie jest dla nich ważnym narzędziem nauki. Ich nieustanne ''dlaczego'' wiąże się bardziej z poszukiwaniem celu niż przyczyny. W tym wieku rozwojowym 4-latki przechodzą przez okres wybuchów gniewu i negacji. Potrafią mówić o swojej złości i kontrolować swoje emocje. Dla czterolatka naśladowanie starszych jest nadal jedną z głównych dróg uczenia się. Jednym z tych wzorów staje się postępowanie nauczycielki. Dzięki nawiązaniu więzi z wychowawcą dziecko jeszcze aktywniej pod jego kierunkiem przyswaja sobie normy współżycia, obserwuje otoczenie i poszerza wiadomości. Lepiej wykorzystuje zdobywane umiejętności, żywiej reaguje na piękno przyrody, opowiada. Zajęcia w grupie z dziećmi czteroletnimi organizuje się już systematycznie.

Źródło: Program wychowania przedszkolnego Elżbiety Kordos.

Tekst przygotowała Grażyna Frąc, Teodora Wasilewicz