Szanowni Rodzice!
Z uwagi na wyjątkową sytuację, zwracam się do Państwa z prośbą o zachęcenie Waszych pociech do wykonywania w domu ćwiczeń logopedycznych. Systematyczność w terapii jest podstawą sukcesu. Utrwalanie nabytych już umiejętności wpłynie korzystnie na rozwijanie umiejętności językowych Waszych dzieci. Proszę powtarzać ćwiczenia i zabawy zapisanie i wklejone w zeszyty.
Poniżej kilka propozycji na zabawy z dziećmi w domu.
Ćwiczenia oddechowe
Dmuchanie na wszelkie możliwe przedmioty (z zachowaniem zasad: wdech nosem wydech ustami oraz staramy się nie robić balonów z polików),
Przenoszenia skrawków papieru za pomocą słomki na inne rysunki (zasysamy skrawek przez słomkę, możemy przenosić chmurki na słonki, kwiatki na łąkę itp
Ćwiczenia językowe - śpiewamy, rymujemy, wyliczamy !!!
„Jedzie pociąg – fu, fu, fu
Trąbka trąbi – tru, tu, tu
A bębenek – bum, bum, bum
Na to żabki – kum, kum, kum…
Woda z kranu – kap, kap, kap
Konik człapie – człap, człap, człap
Mucha brzęczy – bzy, bzy, bzy
A wąż syczy – sss, sss, sss…
Baran beczy bee bee bee
Za to koza mee mee me$e
Zegar cyka cyk cyk cyk
A dzwoneczki dzyn dzyn dzyn
Jeżyk idzie tup tup tup
Woda chlapie chlup chlup chlup
Dzięcioł stuka stuk stuk stuk
Do drzwi pukam puk puk puk.”
Ćwiczenie artykulacyjne fonacyjne wydłużające fazę wydechu na podstawie zmodyfikowanego wiersza E. M. Skorek pt. „Szumi las”.
Dzisiejsza parada
Dla wszystkich się nada.
Będą dzieci umieć jak las pięknie szumieć.
Wystarczy uważać i za mną powtarzać.
Głośno tak szumi las,
Jakby las witał nas: szszszsz...
Głośno szumią drzewa, las piosenkę śpiewa: szszszsz...
Lekki wietrzyk wieje, opowiada, co się dzieje: szszsz....
Drzewa szybciej rosną latem oraz wiosną: szszsz...
Wietrzyk wieje mocniej, dzieci szumią głośniej szszsz...
Słabiej wieje wietrzyk, ciszej mówią wierszyk szszsz...
Szumię ja – szszsz...
Szumisz ty- szszsz...
Szumimy my- szszsz...
Szumi woda- szszsz..
Szumi las – szszsz...
I wesoło wita nas.
Ćwiczenie artykulacyjno - oddechowe
„Pociąg” - pociąg stoi na stacji gotowy do odjazdu. Lokomotywa sapie – dzieci naśladują sapanie lokomotywy: ,,pach, pach” lub ,, pf, pf, pf”.
Pociąg powoli rusza i jedzie coraz szybciej – dzieci naśladują: ,, cz – cz – cz” (na jednym wdechu).
Dzieci na umówiony sygnał naśladują odpowiedniego owada, np.:
Na klaśnięcie – świerszcze biegają i wydają odgłos: „cyk, cyk, cyk...”, Na uderzenie w bębenek – żaby skaczą i wołają: „kum, kum, rech, rech...”,
Na dźwięk trąbki – pszczoły latają i bzyczą: „bzz, bzz, bzz...”.
Ćwiczenia manualne
Warto umożliwiać dzieciom zabawy w różnych masach: plasteliny, ciastoliny, plastopianki, modeliny, piaski kinetyczne lub zabawy w kuchni z dostępnych materiałów, produktów.
Wszelkie masaże rączek, dłoni i stóp (czyli również dotykanie różnych faktur – miłych, przyjemnych, chropowatych, twardych, drapiących… dłońmi i stopami)
Życzę wesołej zabawy i wielu sukcesów - Barbara Mróz