AKTYWNOŚĆ RUCHOWA KAŻDEGO DNIA:
Wiosna to szczególny czas na wychodzenie z domu i swobodną zabawę na świeżym powietrzu. Szczególnie dzieci w wieku przedszkolnym, mają niespożytą energię i potrzebę ruchu. Zabawa na świeżym powietrzu zaspokaja ich aktywność ruchową i wpływa korzystnie na wiele aspektów rozwojowych.
Rozwijanie umiejętności społecznych:
Podczas takiej zabawy nie chodzi tylko o aktywność fizyczną dziecka, ale przede wszystkim o kontakt z rówieśnikami oraz umiejętności behawioralne. Zabawy na świeżym powietrzu od najmłodszych lat wpływają pozytywnie na kompetencje społeczno – emocjonalne, wzmacniając ich zdolności językowe poprzez interakcje komunikacyjne z innymi dziećmi.
Zwiększenie poziomu witaminy D w organizmie:
Witamina D powstaje dzięki oddziaływaniu promieni słonecznych, wzmacnia kości i zęby, zapobiega cukrzycy i chorobom serca. Aby uniknąć niedoboru witaminy D w organizmie dziecka, trzeba dostarczać ją już od wczesnych lat dziecka, poprzez zabawy na świeżym powietrzu, długie spacery, szczególnie w okresie wiosennym i letnim. Trzeba też pamiętać, że nadmiar słońca może też być szkodliwy dla wrażliwej skóry dziecka. Nie zmienia to jednak faktu, iż najlepiej dostarczyć organizmowi witaminę D poprzez bezpośredni kontakt ze słońcem.
Redukcja stresu:
Otwarta przestrzeń, świeże powietrze, swobodna zabawa z rówieśnikami jest niesamowitą formą wyzwalania energii. Dzieci bawiące się na dworze czują się bardziej odprężone, zapominają o troskach dnia codziennego. Spędzanie czasu odpręża dzieci, daje możliwość beztroskiej zabawy, a przy tym korzystnie wpływa na rozwój inteligencji emocjonalnej.
DOBRY PRZYKŁAD TO PODSTAWA:
Aby dziecko wyszło z domu i oderwało się od elektronicznych sprzętów, należy pokazać mu , że na zewnątrz jest znacznie ciekawiej, niż w domu. Najlepiej zabrać się od ubrania siebie i dziecka swobodnie, założenia wygodnych butów, zabrania piłki, ciekawych zabawek dla dziecka. Maluch bardzo lubi bawić się ze swoimi rodzicami.
Po powrocie z pracy nie należy siadać przed telewizorem, ponieważ trudno będzie przekonać dziecko do wyjścia na świeże powietrze. Warto zainteresować dziecko i pamiętać, że dziecko bierze przykład z rodziców!
CO ROBIĆ Z DZIECKIEM NA ZEWNĄTRZ? :
Na szczęście przy każdym osiedlu powstają place zabaw, na które maluchy uwielbiają chodzić. Okres rozwoju dziecka od 1 do 6 roku życia charakteryzuje się ogromną ruchliwością i ciekawością świata.
Dzieci od 1 do 3 lat są zdecydowanie bardziej zainteresowane są zabawą w piaskownicy, lepieniem babek z piasku, bujaniem na huśtawce, zbieraniem patyczków lub roślin, rzucanie piłki. W tym wieku każda forma aktywności jest czymś niesamowitym i nowym, dlategotrzeba pokazywać dziecku świat od najmłodszych lat. W zależności od pogody, w ciepłe dni można pozwolić mu na bieganie boso po trawie. Za to w chłodne dni najlepszym rozwiązaniem będą spacery, skakanie w kaloszach po kałużach, czy puszczanie latawców.
Dzieci w wieku przedszkolnym potrzebują dużo zabaw, w których będą mogły spożyć swoją niespożytą energię.
- Zabawa w berek, wyścigi, gra w piłkę, skoki w dal
W czasie zabaw bardzo istotne są określone role. Pomagają one dzieciom w poznaniu atrybutów związanych z nimi:
- Zabawa w sklep, z wykorzystaniem dobrodziejstw podwórka (piasek, kamienie, patyczki czy listki)
- Zabawa w dom, czy w szkołę.
Często nadmiar obowiązków, jakie spoczywają na głowie dorosłego, jest bardzo duży. Rodzice są często zmęczeni i nie mają ochoty wyjść na dwór, jednak warto przełamać swoje bariery. Dziecko na pewno będzie bardzo wdzięczne rodzicom za poświęcony im czas i zaprocentuje to na przyszłość. Czas spędzony wspólnie z rodziną na aktywności fizycznej dostarcza wielu niezapomnianych wspomnień.
Będzie to miało swoje konsekwencje w zdrowiu, we wszechstronnym rozwoju dziecka i na to, jak w przyszłości nasze dziecko będzie wychowywał własne dzieci, jakie zbuduje z nimi więzi i jakie wartości będą dla niego najważniejsze.
Źródło: Academy International – Prywatne przedszkole Warszawa
Żródło : mgr inż. Emilia Kołodziejska,
Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW
Na podstawie tekstów źrodlowych opracowała Renata Bartosiewicz